To bude vždycky sám?

Stále více si uvědomuji, že Péťa je sám. Je hodně sám, i když je zrovna uprostřed davu.
On miluje lidi a společnost, rád si „povídá“ s druhými – ideálně cizími dospělými lidmi (ačkoli jeho způsob komunikace je podobný výslechu, ale lidé to obvykle dobře tolerují a jsou hodní), rád chodí tam, kde jsou děti…
Nicméně se nakonec vždycky ocitne sám. Někdy je to jeho volba. Je přesycený a na hřišti si začne chodit dokola někde stranou a přeříkávat stanice metra nebo autobusu. Jindy to tak prostě je. Děti zjistí, že nedává odpověď, jakou běžně očekávají a odejdou si hrát jinam, bavit se s jinými dětmi. Pomyslné nůžky rozdílů mezi ním a jeho vrstevníky se stále více rozevírají. Trhá mi to srdce. Snažím se ho brát na místa, kde se mu dostane pro něj adekvátní dávka sociálního kontaktu, ale jsou situace, kterým se nevyhneme. Větší problém z toho mám asi já.

Poslední dobou pořád mluví o školce, o paní učitelce, která jezdí golfem, zná její SPZ a pořád zjišťuje, jestli má před školkou auto, nebo jestli má odpolední a ještě nepřijela, nebo ranní a už jela domů. Ve školce jsme se byli podívat před Vánocemi – pekli jsme cukroví, vyrobil přáníčko a chtěl tam jít. Paní učitelka (jiná) nás hned nepoznala a myslela, že pro někoho jdeme. Pak si vzpomněla (když jsem Petíkovi sundala roušku) a vzala nás dál. Děti už tam nebyly skoro žádné. Pozvala Petíka do ložnice, kam chodíval spát, podívali se spolu do umývárny a on byl šťastný. Samozřejmě už se vyptává, jestli letos půjdeme zase do školky s cukrovím. Když má prázdniny, vyhlíží z okna školkové děti, jestli půjdou na procházku.
Na hřišti se obvykle dává do řeči s dětmi předškolního věku. S těmi si vcelku rozumí. Myslím, že to lpění na školce souvisí s tím, že dnes chápe kontext školky velice dobře a umí se tam vcítit, že by se tam snad i cítil dobře a zapojil se mezi děti.

Má výbornou paměť a pamatuje si všechny děti jménem. Nejen děti ze své bývalé školní třídy a školky, ale také děti z příměstského tábora či z kamarádčiny oslavy narozenin. Prostě všechny. Když je potkáme, vždy přátelsky pozdraví.

Nedávno měli ve škole ředitelské volno. Šli jsme z procházky v době, kdy jeho bývalí spolužáci šli ze školy. Potkávali jsme je, Péťa všechny zdravil. Jel přede mnou po chodníku na koloběžce. Byla jsem za ním tak 3 nebo 4 metry.
„Ahoj Tome!“, pozdravil radostně blonďatého klučinu, který šel s kamarádem. Kluci se na sebe podívali a když mě míjeli jen jsem zaslechla:
„Ty ho znáš?“
„Ne.“
O kousek dál zdravil nějakou fakt ale už velkou slečnu.
„Ahoj Eliško.“
„Ahoj“, odpověděla a šla dál s kamarádkou, se kterou se bavily o nakupování.
Jeho vrstevnice – sedmačky a ti kluci, kteří mají naprosto jiné zájmy, jsou jeho vrstevníci.
Jen se mi sevřelo srdce, když mi došlo, jak ten malý šestiletý chlapeček uvnitř jeho třináctiletého těla je pořád více nápadný. Ono mi to obvykle ani nepřijde, protože jsem s ním pořád, znám ho a neporovnávám. Ale ta konfrontace s vrstevníky je vždy pro mě hodně náročná.
Jemu to nepřijde, nevnímá žádné rozdíly, nevnímá, že ho ty děti přehlížejí, ignorují, že se za ním divně dívají.
Já se snažím nad to povznést. Vytvářím mu situace, ve kterých se vyzná, orientuje a zvládá je.
Obvykle je obklopen lidmi, kteří ho znají – mnou, mou rodinou, mými přáteli a jejich dětmi, pokud ho „dávají“, jsou to ale obvykle dospělí lidé a mladší děti.
Trochu se bojím, až zase letos přijde s tím, že chce oslavu narozenin s kamarády … Ale poradila jsem si minule, poradím si i letos.

Mám z toho všeho smíšené pocity. Péťa je hodný člověk, s čistou duší a velkým srdcem. Má rád lidi a společnost, ale není moc šance, jak ho začlenit. Nemyslím si, že je dobrý nápad členit ho mezi vrstevníky, nicméně za pár let už jeho pohyb na hřišti mezi předškoláky nebude tak docela přijatelný.
Možná mám jen slabou chvilku, věřím, že se zase zhluboka nadechnu a půjdeme dál naší cestou.
Vždycky budu milovat jeho radování se z maličkostí, i když tu radost dává najevo svým způsobem – říkám tomu, že se raduje dovnitř.
Poznám, když je šťastný a spokojený a je to pro mě nejvíc…

2 názory na “To bude vždycky sám?”

  1. Jindřiška

    Veru, jak dobře ti rozumím.
    Napadlo mě pár věcí, při tom čtení…
    Píšeš :…. jemu to nepřijde, ale mě se sevře ❤️….
    Tak to je přesně ono.
    Podívej se na tu situaci znovu: jemu to nepřijde, protože jde po ulici a potká někoho známého. On ho potká. On ho pozná a on ho pozdraví. Je to JEHO přítomný okamžik.
    On je v tu dobu šťastný a vnímá právě jen ten den, to počasí, tu ulici, a jako bonus, ejhle ještě někdo, koho zná… Tolik krásných věcí.

    Neposuzuje, nehodnotí, nečeká na odpověď, jen si to prožije. Blik a okamžik je pryč. Rozhlíží se dál a užívá si život dál. Zase je tu další minuta a zase je hezká….

    Pak je tam ten spolužák, který ho samozřejmě poznal, ale zažil si s ním velkou a dosud neznámou svou zkušenost. Někdo, kdo byl součástí jeho třídy znenadání odešel. Neví přesně proč. Netuší, jestli se to jemu samotnému taky v budoucnu nestane. Neví ani jestli se s ním dostatečně dobře nerozloučil, neví ani, jestli to co teď cítí, nejsou nějaké výčitky svědomí? Chtěl by mu něco říct, ale netuší co a hlavně neví jak, neví proč.
    Možná příště….
    Nebo raději na to brzy zapomenout?
    Má se za to stydět?
    Je to tak správné?
    Kdo mu poradí, co je správné?

    A poslední jdeš ty.
    Dítě, které se ti narodilo a které tak nesmírně miluješ právě teď někdo jiný ponížil, zradil, zapřel…
    Proč to udělal?
    Vždyť ho přece zná?
    Proč to nepřízná?

    Achjo, co jsem udělala blbě?

    Přestaneš vnímat ten hezký den a zase si klást otázky.

    Ale ten Péťa přece není tvůj majetek.
    On jen přišel na tento svět zkrze tebe.
    Přišel splnit nějaký úkol a dělá to dobře. Výborně, řekla bych.
    Vyučuje lidi okolo sebe. Třídí je a nastavuje jim zrcadlo.
    Říká se, že to co nechceš, to si k sobě přitáhneš.
    Ty tuhle situaci nechceš.
    Je ti nepříjemná.
    Chceš aby Péťu vnímali všichni stejně jako ty.
    Aby přece poznali, jak je úžasný.
    Copak to nevidí?
    Ale tomu spolužákovi je taky ta situace nepříjemná.
    Doma si o tom bude přemýšlet. Příště ho třeba nezapře. Příště udělá něco jinak. Aby mu to už nepříjemné nebylo. Aby mu bylo pak lépe. Normálně v klidu řekne……. jo, znám. Chodili jsme spolu do třídy….
    A pozná jaká to bude úleva.
    Bude to další lekce, co mu Péťa uštědří.

    Tobě se příště už nesevře ❤️.
    Není důvod.
    Řekneš si, jen je Péťo vyučuj.
    Jsi tu pro ně.
    Jsi nedílná součást jejich příběhu.
    Ikdyž s nimi už nechodíš do třídy, máš je stále v osudu.
    A oni tebe.
    Jen je zdrav.
    A pořádně nahlas, ať to nepřeslechnou.
    A dneska už to se mnou nic neudělá.
    ❤️se mi nesevře. Proč?
    Není důvod.
    Koho mám litovat?
    Péťu?
    Vždyť ten si tady jede na koloběžce a má radost.
    Sebe?
    Vždyť já jsem ta nejlepší máma na světě. A vím to o sobě. Už dávno.
    Ušla jsem velmi dlouhou a bolavou cestu, ale teď už jen vím, že mám fantastického syna, který nádherným způsobem umí vyučovat lidi.
    Tak ho nechám učitelovat.
    Dělá to výborně a je u toho šťastný.
    Proto si vybral právě mě.
    Nebude se mi žádné srdce svirat, co kdyby to Péťa na mě poznal?
    Změní se mi výraz v obličeji a on si toho hned všimne.
    Bude se mě ptát, co udělal špatně.
    Ne. Přece mu ten den nezkazím.
    Tohle není ten důvod, proč by mi něco mělo být líto.
    Užijeme si spolu celý den.
    A hezky. Bez výčitek, bez lítostí.

    ❤️

    1. Jindřiška

      Omlouvám se za čárky a další pravopisné chyby.
      Vim, že mi to odpustíš, ikdyž jsi češtinářka.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *